Ik zou je willen dwingen.

Wanneer we horen dat iemand ons wil dwingen om iets te doen, gaan onze nekharen overeind staan. Een innerlijk verzet komt boven. Misschien zijn er een paar mensen die het fijn vinden wanneer een ander beslist. Al vanaf jonge leeftijd, zei onze oudste zoon bij het woord: ‘moet’ ‘Ik moet helemaal niks. Hij wilde zelf kunnen kiezen.

Al bij een jaar of twee begint dat bij de meeste kinderen. Zelf willen kiezen. Bijna op alles wat papa of mama zegt, wordt het woordje ‘nee’ gezegd. Ja, komt alleen voor bij alles wat het kleine kind aanstaat. De rest is nee. Pak maar even je laarsjes. ‘nee.’ Doe je papiertje maar in de prullenbak. ‘Nee.’ ‘Ja, ons kind krijgt echt al een eigen willetje’ zeggen we glimlachend.

Soms is het beter geen keuze te geven.

Een paar jaar geleden zag ik een documentaire over een man in China. Iedere dag opnieuw ging hij bij een bepaalde brug de wacht houden. Het was een brug die populair was om vanaf te springen en daar de dood te vinden, voor mensen die het leven niet meer zagen zitten. De man ervaarde het als een ‘last’ of ‘plicht’ om ze te redden. Wanneer ze wilden springen, hield hij ze tegen en ging met ze praten. Honderden mensen heeft hij gered van de dood. Er waren er veel die jaren later nog lieten weten tot op de dag van vandaag dankbaar te zijn door hem gered te worden.

Soms worden mensen gedwongen opgenomen in een kliniek, wanneer ze een gevaar zijn voor zichzelf of voor hun omgeving. Ze weten niet meer wat ze doen en een ander beslist wat beter voor ze is. Net als bij de brug. De mensen die in de problemen zijn, weten niet meer wat het beste is en willen kiezen voor het einde, zonder te weten wat erna komt. De man of de kliniek redt ze hiervan.

Veel mensen denken altijd zelf te kunnen weten wat het beste voor ze is. We krijgen zoveel keuzes te verwerken en op ons verstand of gevoel kiezen we wat het beste lijkt. Wat het beste past bij onze overtuiging of wat goed voelt.

Er zei laatst iemand tegen mij dat hun ouders ze altijd vrij had gelaten om de religie te volgen. Ik kan me voorstellen. Een religie brengt je niets dan regels en wetten. Een religie brengt vaak verdeeldheid tussen mijn en jouw denkwereld.

God liet Adam en Eva een keuze in het paradijs. Hij zei: ‘Van alle bomen in de hof mag je eten, maar alleen van die ene boom mag je niet eten.’ Genesis 2:16-17 Doe je dat toch, dan zul je sterven.

Natuurlijk deden ze dat niet. Niemand wil tenslotte sterven. Helaas… Er kwam een leugenaar. Hij vertelde Adam en Eva dat ze helemaal niet zouden sterven. Ze zouden als God worden, kennende het goed en het kwaad. Wie wil dat nou niet? Als God zijn…

‘Wat God zegt, is een leugen,’ zei de slang, ‘jullie zullen niet sterven. God zegt dat alleen omdat Hij weet dat jullie aan Hem gelijk zullen zijn als je daarvan eet. Je ogen zullen opengaan en net als God zal je het onderscheid kennen tussen goed en kwaad.’ Genesis 3:4-5

Eerst gaat de leugenaar (slang/ duivel) vertellen dat God een leugenaar is (leugenaars verdraaien bijna altijd de waarheid), en begint dan zelf met liegen en een mooi beeld te schetsen. Nee, je gelooft toch niet echt dat je zult sterven! Tuurlijk niet, je zult er juist beter van worden! Je zult als God worden. De vrouw geloofde hem en at. Ook haar man gaf ze en hij at. Genesis 3:4-5 Vanaf dat moment gingen hun ogen open. Ze kregen schaamte en begonnen er meteen mee om elkaar de schuld te geven. ‘Die avond hoorden zij de Here God door de hof wandelen en zij verborgen zich snel tussen de bomen. De Here God riep: ‘Adam, waar ben je?’ Adam antwoordde: ‘Ik hoorde U en toen werd ik bang omdat ik naakt ben. Daarom verstopte ik me.’ ‘Wie heeft je verteld dat je naakt bent?’ vroeg de Here God. ‘Of heb je soms gegeten van de boom waarvoor Ik jullie had gewaarschuwd?’ Adam zei: ‘De vrouw die U mij hebt gegeven, heeft mij ervan gegeven en toen heb ik ervan gegeten.’ De Here God wendde Zich tot de vrouw en vroeg: ‘Hoe kon je dat nu doen?’ Zij antwoordde: ‘De slang heeft mij bedrogen en misleid.’ Genesis 8:3-13 Meteen nadat hun ogen open waren gegaan, wisten ze dat ze misleid waren. Ze moesten verder leven onder de vloek. En hadden geen eeuwig leven meer op aarde. Zelfs het paradijs moesten ze verlaten en het leven werd zwaar.

Maar er is goed nieuws!’

God liet Zijn zoon Jezus Christus naar de aarde gaan. Een mens als jij en ik, alleen zonder zonde. Een mens die nooit iets verkeerd heeft gedaan. Iedereen die Hem aanneemt als zijn of haar Redder en Verlosser zal leven. Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat eenieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe. Johannus 3:16

Stel, dat de man niet naar de brug zou gaan iedere dag. Stel, dat er iemand in jouw omgeving zichzelf verwondt of dat jij dat doet? Stel nou, dat jij denkt: ‘Ach, als die persoon dat nu graag wil, laat hem dan maar gaan. Wie ben ik om hem tegen te houden?’ Dat zou wreed zijn toch? Stel dat ik nu weet dat jij verloren gaat als je zo doorgaat? Dat er alleen twee wegen zijn, de hel die niet voor mensen was bedoeld en de hemel die wel voor mensen is bedoeld. Dat je niet door jouw goede werken naar die hemel kunt gaan, zoals veel mensen denken. Stel dat ik jou de oplossing niet zou vertellen, zou dat niet wreed zijn?

Hoe zullen zij dan Hem aanroepen in Wie zij niet geloven? En hoe zullen zij in Hem geloven van Wie zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen zonder iemand die predikt? Romeinen 10:14

Want…

Alle mensen hebben gezondigd en missen daardoor Gods nabijheid.  Maar God is zo goed en vergevend hen weer aan te nemen—zonder dat het hun iets kost en zonder dat zij het hebben verdiend—omdat Jezus Christus hen uit de greep van de zonde heeft bevrijd. God heeft Christus Jezus gegeven als verzoeningsoffer. Door Zijn bloed zal de mens, wanneer hij gelooft, Gods rechtvaardigheid ontdekken. God gaat namelijk voorbij aan de zonden die eerder gepleegd waren,  om uiteindelijk, in deze tijd, te laten zien hoe rechtvaardig Hij is. Dat doet Hij door iedereen die in Jezus gelooft, vrij te spreken. Romeinen 3:25-28

Ik weet dat jij zonder Jezus Christus op weg bent naar de hel. En ik zou je laten gaan? Want jouw eigen keuze is zo belangrijk toch? De Bijbel zegt; ‘Kies nu, heden, wie je dienen zult.’ Kies je de wereld voor nu? Kies je je eigen zin en verlangens? Je eigen waarheid? Of kies je de weg van God, die Zijn zoon Jezus Christus zond, als verzoening voor jouw en mijn zonden? Jezus is niet een waarheid, maar DE Weg, de Waarheid en het Leven.

Ik zou je willen dwingen om in te gaan!

Een verhaal van Jezus: ‘Maar Hij zei tegen hem: Een zekere man bereidde een grote maaltijd en nodigde er velen. En hij stuurde zijn dienaar eropuit tegen de tijd van de maaltijd om de genodigden te zeggen: Kom, want alle dingen zijn nu gereed. En zij begonnen zich allen eensgezind te verontschuldigen. De eerste zei tegen hem: Ik heb een akker gekocht en ik moet er nodig op uit om die te bekijken. Ik vraag u: Houd mij voor verontschuldigd. En een ander zei: Ik heb vijf span ossen gekocht en ik ga erheen om ze te keuren. Ik vraag u: Houd mij voor verontschuldigd. En weer een ander zei: Ik heb een vrouw getrouwd en daarom kan ik niet komen. En die dienaar kwam terug en berichtte deze dingen aan zijn heer. Toen werd de heer des huizes boos en zei tegen zijn dienaar: Ga er snel op uit naar de straten en stegen van de stad en breng de armen en verminkten en kreupelen en blinden hier binnen. En de dienaar zei: Heer, het is gebeurd, zoals u bevolen hebt en nog is er plaats. En de heer zei tegen de dienaar: Ga eropuit naar de landwegen en heggen en dwing hen binnen te komen, opdat mijn huis vol wordt. Want ik zeg u dat niemand van die mannen die genodigd waren, mijn maaltijd proeven zal.’ Lucas 16 :16-24 Jezus wil dat Zijn huis vol wordt.

Jezus geeft een uitnodiging aan allen… Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, (dat ben jij?) die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe. Johannus 3:16

Kom tot Mij!

Komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijn, zegt Hij.. Leg je leven in Zijn handen en keer je af van de weg die je nu gaat.

Als je straks komt op de plek die niet voor jou bestemd was, maar voor de duivel en zijn demonen was klaar gemaakt, wat zou je zeggen als ik het je niet verteld had? Niet had verteld hoe je de juiste keuze kan maken? Zou je mij verwijten dat ik het niet genoeg benadrukt had?

Zie, ik houd u heden het leven en het goede voor, maar ook de dood en het kwade: doordat ik u heden gebied de Here, uw God, lief te hebben door in zijn wegen te wandelen en Zijn geboden, inzettingen en verordeningen te onderhouden, opdat gij leeft en talrijk wordt en de Here, uw God, u zegene in het land, dat gij in bezit gaat nemen. Maar indien uw hart zich afwendt en gij niet luistert doch u laat verleiden en u voor andere goden neerbuigt en hen dient, dan verkondig ik u heden, dat gij zeker te gronde zult gaan. Deuteronomium 30:15-18a

Het liefst zou ik je dwingen, de richting van Jezus in duwen. Het enige wat ik kan doen is je smeken: ‘Laat je met God verzoenen!’

Wij zijn dan gezanten namens Christus, alsof God Zelf door ons smeekt. Namens Christus smeken wij: laat u met God verzoenen. Want Hem Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid van God in Hem. 2 Korinthe 5:20-21

Kies vandaag nog… Morgen is je niet beloofd.

En wanneer jij ja zegt tegen het offer van Jezus Christus, bid dan dit gebed;

Vader in de hemel, ik erken, dat ik een zondaar ben, die Uw wet steeds weer heeft overtreden. Ik heb vergeving nodig, en erken, dat Jezus voor mij aan het kruis is gestorven om de prijs voor mijn zonden te betalen en na drie dagen uit de dood is verrezen. Here Jezus, ik open nu mijn hart en ik vraag U om binnen te komen en mijn Heer te wezen in alle dingen. Wil mij vergeven al mijn zonden en mij leiden, al de dagen van mijn leven? Dank U Jezus. Dank U Vader, dat ik nu mag weten een kind van U te zijn, en dat ik het eeuwig leven van U heb ontvangen, in Jezus naam, Amen.

De bijbel zegt:

Hoe zullen zij dan Hem aanroepen in Wie zij niet geloven? En hoe zullen zij in Hem geloven van Wie zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen zonder iemand die predikt? Romeinen 10:13 Vandaag is het je verteld. Geloof alleen.

Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in Zijn naam geloven. Johannes 1:12.

Lees je bijbel en bid elke dag, zodat je opgroeit in de dingen van boven.

Gods zegen!

Eén antwoord op “Ik zou je willen dwingen.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.