Reclame voor de firma

Ik ben Annelies en promoot bedrijf puntje, puntje. Het is een bedrijf met vier mensen die allen met tegenzin werken. Ze maken regelmatig fouten en weten eigenlijk niet echt wat ze doen. Wanneer ze een pakket verzenden, komt het regelmatig niet aan, of met verkeerde producten. Mails worden niet beantwoord en wanneer mensen deze firma bellen, zeggen ze dat iets zou kunnen werken, maar ze weten het niet zeker. Lekker kwetsbaar toch? Mensen willen graag dat je je kwetsbaar opstelt en je fouten eerlijk vertelt, dus dat doen ze ook.

Het klinkt als een slechte review. Zou jij bij dit bedrijf willen kopen? Ik niet. Ik zou op zoek gaan naar een bedrijf waar ik zou horen dat ze excellent willen zijn. Het beste zoeken voor hun klant. Dat ze zorgen dat de communicatie goed verloopt. Waar werk en aandacht is besteed aan mij als klant. Jij? Dat ze een keer een fout zullen maken, is logisch. Het zijn mensen. Maar dan is het de vraag hoe ze ermee omgaan. Een bedrijf wat zegt: ‘ Joh, kan gebeuren toch? We zijn mensen, dat moet je maar accepteren.’ Of een bedrijf wat meteen excuus maakt en zegt de fout te herstellen en op te lossen.

Wat is je visitekaartje? Wat laat je zien over de Firma waar je bij hoort?

We hebben zelf een bedrijf en willen graag dat de mensen die bij ons werken, de klanten laten zien dat we een bedrijf zijn wat excellentie nastreeft voor de klant. We willen dat ze gehoord worden en met zorg behandeld. Wanneer Piet en ik niet aanwezig zijn, willen we dat ze het nog beter doen dan dat we er zouden zijn. Niet dat ze er een beetje met de pet gaan gooien en mensen over ons negatief kunnen gaan praten.

Paulus zegt hetzelfde tegen de gelovigen in Filippenzen: ‘ Lieve broeders en zusters, toen ik bij jullie was, gehoorzaamden jullie mij in alles wat ik zei. Nu ik niet bij jullie ben, wil ik dat jullie dat nog veel méér doen. Blijf ook nu met diep ontzag voor God je best doen om zó te leven als past bij mensen die bij God horen.  God zal ervoor zorgen dat jullie willen doen wat Zijn plan voor jullie is. En dat niet alleen. Hij zal er óók voor zorgen dat jullie dat ook kúnnen. Filippenzen 2:12-14

Wauw! Hij zal ervoor zorgen dat jullie dat ook kunnen. In het gewone leven kunnen we streven naar het allerbeste. We zorgen dat we er tip top uit zien. Zorgen dat het bedrijf tip top verloopt. Zorgen dat ons huis er netjes uitziet. In het leven met God hoor ik regelmatig om mij heen: ‘Ja, God weet toch dat er in ons niets goeds woont. Ik val gewoon iedere keer in de valkuil van die zonden. Het overkomt me gewoon…’ of: ‘Ja, ik weet dat ik niet zou moeten roddelen, of klagen, maar ja iedereen doet het toch?’ of: ‘Ineens word ik dan weer woedend en scheld iedereen verrot. Tja, de één heeft deze en de andere heeft een andere zwakte. ‘ ‘Het goede wat ik wil, dat doe ik niet.’ (Romeinen 7)

‘Dat is geen reclame voor de firma van God’ zou een broeder gezegd hebben. We spreken dan alsof we overgeleverd zijn aan de zonde of ons vlees in plaats van duur gekocht te zijn en leven door de Geest. (Romeinen 8)

Doe alles zonder mopperen of klagen.  Zorg ervoor dat niemand iets slechts van jullie kan zeggen. Wees echte kinderen van God op wie niets valt aan te merken. Want dan zullen jullie als stralende sterren zijn, die opvallen tussen de slechte en ongehoorzame mensen van deze tijd. Blijf gehoorzaam aan het Woord dat leven geeft. Dan heb ik tenminste niet voor niets zo mijn best voor jullie gedaan. En dan zal ik op de dag dat Christus terugkomt, trots op jullie kunnen zijn. Jullie zullen je geloof als een offer aan God kunnen aanbieden. Filippenzen 2:14-16

We moeten het beste laten zien aan de wereld. We zijn geheel anders. Niet als een wit gepleisterd graf, zoals Jezus zei in Mattheüs 23 door schijnheilig te zijn. Maar oprecht door Jezus. Heilig!

Leven vanuit de identiteit van Jezus Christus. Waar de goedheid en goedertierenheid ons volgen. Waar het ons aan niets ontbreekt. (psalm 23) Waar Hij de Schaduw is aan onze rechterhand. Waar we alles aankunnen door Jezus, die ons daarvoor de kracht geeft. (Filippenzen 4:13)

Wat stralen we uit? De firma van Jezus Christus? Of de firma van onze oude natuur?

Wat is je visitekaartje?

Wie van u is wijs en verstandig? Dat kan alleen maar blijken uit iemands goede daden en liefdevolle wijsheid. Jacobus 3:13

Maar als u door jaloezie en eigenbelang vol wrok zit, kunt u zich nergens op beroemen, dan zou u de waarheid geweld aandoen. Want jaloezie en egoïsme lijken in de verste verte niet op Gods wijsheid. Nee, zij zijn aards, ongeestelijk en duivels. Waar jaloezie en eigenbelang zijn, vindt u ook wanorde en meer van dat kwaad. Jacobus 3:14-16

Jaren terug toen ik bijna gescheiden was. Vond ik het vreselijk dat dit gebeurde voor mijn kinderen, familie en mijzelf. Maar wat ik nog erger vond, was dat het de Naam van God niet ten goede kwam en dat ik daar verantwoordelijk voor was. Het was voortgekomen uit mijn eigen vlees. Ik kreeg vragen als: ‘Jij bent toch een christen? Hoe kan dat dan?’ Dit raakte mij. Ik had de naam van de Firma van God schade toegebracht.

Maar de wijsheid die van God komt, is bovenal zuiver. Zij is ook vreedzaam, vriendelijk en beleefd. Zij is bereid te praten en anderen gelijk te geven. Zij leeft intens met anderen mee en doet veel goed. Zij spreekt rechtuit en is zeker en oprecht. Vredestichters zaaien vrede en zij oogsten goedheid en rechtvaardigheid. Jacobus 3:17-18

Gebed: ‘Heer leer me om excellent in Uw firma te dienen. Houd me scherp wanneer ik het niet doe, zodat ik meteen kan omkeren en het in orde kan maken. Geef me meteen een signaal Heer, wanneer ik voor mijn eigen hachje ga. Leer me steeds meer te beseffen dat ik alles wat ik doe, doe als voor U. Amen.

Wat u ook doet, doe het van harte, alsof het voor de Heer is en niet voor de mensen, want u weet dat u van de Heer een erfenis als beloning zult ontvangen. Dien Christus: Hij is uw Meester! Kolossenzen 3:23-24

3 antwoorden op “Reclame voor de firma”

  1. Wat schrijf je toch ontzettend leuk en inspirerend. Ik ga voor het allerbeste voor de ‘firma’ God. Als een reclame bord met neon letters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.